Publikationen aus dem Projekt

Bock, A., Breiter, A., Hartong, S., Jarke, J., Jornitz, S., Lange, A., & Macgilchrist, F. (Hrsg.). (2023). Die datafizierte Schule. Springer VS, OpenAccess.

Dabisch, Vito (i.E.). The practices of data-based governance: German school supervision, professionalism and datafied structurations. Tertium Comparationis – Journal für International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft, 29 (1).

Dabisch, Vito; Hartong, Sigrid & Nikolai, Rita (2021) Herausforderungen der international vergleichenden Betrachtung von Dateninfrastrukturen in der Schulsteuerung. In: Bildung unter (digitaler) Beobachtung – Analysen zur wachsenden Bedeutung von Dateninfrastrukturen in der Bildungssteuerung. Thementeil in der Zeitschrift für Pädagogik, 67(3): 367-382.

Hartong, S., & Breiter, A. (2021). Between fairness optimization and ‘inequalities of dataveillance’: The emergence and transformation of social indices in German school monitoring and management. In S. Grek, C. Maroy, & A. Verger (Hrsg.), World Yearbook of Education 2021 (S. 76–93). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/fairness-optimization-inequalities-dataveillance-emergence-transformation-social-indices-german-school-monitoring-management-sigrid-hartong-andreas-breiter/10.4324/9781003014164-6.

Hartong, S., Förschler, A., & Dabisch, V. (2021). Data infrastructures and the (ambivalent) effects of rising data interoperability: Insights from Germany. In B. Lingard, C. Wyatt-Smith, & E. Heck (Hrsg.), Digital Disruption in Teaching and Testing: Assessments, Big Data, and the Transformation of Schooling (S. 136–151). Routledge. https://www.routledge.com/Digital-Disruption-in-Teaching-and-Testing-Assessments-Big-Data-and-the/Wyatt-Smith-Lingard-Heck/p/book/9780367493325.

Jarke, J., & Breiter, A. (2021). Die Schule als digitale Bewertungsfiguration?: Zur Soziomaterialität von Algorithmen und Daten. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 44, 140–159. https://doi.org/10.21240/mpaed/44/2021.11.01.X.

Jarke, J., & Macgilchrist, F. (2021). Dashboard stories: How narratives told by predictive analytics reconfigure roles, risk and sociality in education. Big Data & Society, 8(1), Advance online publication. https://doi.org/10.1177/20539517211025561.

Jarke, J., Zakharova, I., Breiter, A. (i.E.) Organisational data work and its horizons of sense: On the importance of considering the temporalities and topologies of data movement when researching digital transformation(s). Historical Social Research / Historische Sozialforschung (HSR), 47(3).

Mayer, B., & Jornitz, S. (2022). Das Schulische Üben mit digitalen Medien – und was das für den Unterricht bedeutet. Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung (ZISU), Jg. 11, S. 49-65, https://doi.org/10.3224/zisu.v10i1.02.

Jornitz, S., & Macgilchrist, F. (2021). Datafizierte Sichtbarkeiten: Vom Panopticon zum Panspectron in der schulischen Praxis. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 45, 98–122. https://doi.org/10.21240/mpaed/45/2021.12.21.X.

Macgilchrist, F. (2021). Theories of Postdigital Heterogeneity: Implications for Research on Education and Datafication. Postdigital Science and Education, 3, 660–667. https://doi.org/10.1007/s42438-021-00232-w.

Macgilchrist, F., Hartong, S., & Jornitz, S. (2022). Algorithmische Datafizierung und Schule: Kritische Ansätze in einem wachsenden Forschungsfeld. In K. Scheiter & I. Gogolin (Hrsg.), Edition ZfE (Zeitschrift für Erziehungswissenschaft). Springer VS.

Troeger, J., Lüpkes, J., & Bock, A. (2022). In Software We (Do Not) Trust. In: Fuchs, E., & Otto, M. (Hrsg.). IN EDUCATION WE TRUST?: Vertrauen in bildung und bildungsmedien. VANDENHOECK & RUPRECHT GM.

Troeger, J., & Bock, A. (2022). The sociotechnical walkthrough – a methodological approach for platform studies. Studies in Communication Sciences, 22(1), 43–52. https://doi.org/10.24434/j.scoms.2022.01.3064.

Zakharova, I., & Jarke, J. (2022). Educational technologies as matters of care. Learning, Media and Technology, 47(1), 95–108. https://doi.org/10.1080/17439884.2021.2018605.

Zakharova, I., Jarke, J., & Breiter, A. (2022). Affinity Spaces as an Analytical Lens for Attending to Temporality in Critical Data Studies: The Case of COVID-19-Related, Educational Twitter Communication. In A. Hepp, J. Jarke, & L. Kramp (Hrsg.), New Perspectives in Critical Data Studies: The Ambivalences of Data Power (S. 345–369). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-96180-0_15.

 

In Planung/in Arbeit:

Zakharova, I., Jarke, J., Hartong, S. & Breiter, A. (o.J.). When, how and for whom do data count? Locating imaginaries of datafied schooling.

Jarke, J. & Zakharova, I. (o.J.). Educational Data Journeys: Unpacking the work behind data flows and data friction.