Bock, A., Breiter, A., Hartong, S., Jarke, J., Jornitz, S., Lange, A., & Macgilchrist, F. (Hrsg.). (i.E.). Die datafizierte Schule. Springer VS. – in Arbeit, vsl. November 2022, OpenAccess.
Dabisch, Vito (i.E.). The practices of data-based governance: German school supervision, professionalism and datafied structurations. Tertium Comparationis – Journal für International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft, 29 (1).
Dabisch, Vito; Hartong, Sigrid & Nikolai, Rita (2021) Herausforderungen der international vergleichenden Betrachtung von Dateninfrastrukturen in der Schulsteuerung. In: Bildung unter (digitaler) Beobachtung – Analysen zur wachsenden Bedeutung von Dateninfrastrukturen in der Bildungssteuerung. Thementeil in der Zeitschrift für Pädagogik, 67(3): 367-382.
Hartong, S., & Breiter, A. (2021). Between fairness optimization and ‘inequalities of dataveillance’: The emergence and transformation of social indices in German school monitoring and management. In S. Grek, C. Maroy, & A. Verger (Hrsg.), World Yearbook of Education 2021 (S. 76–93). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/fairness-optimization-inequalities-dataveillance-emergence-transformation-social-indices-german-school-monitoring-management-sigrid-hartong-andreas-breiter/10.4324/9781003014164-6.
Hartong, S., Förschler, A., & Dabisch, V. (2021). Data infrastructures and the (ambivalent) effects of rising data interoperability: Insights from Germany. In B. Lingard, C. Wyatt-Smith, & E. Heck (Hrsg.), Digital Disruption in Teaching and Testing: Assessments, Big Data, and the Transformation of Schooling (S. 136–151). Routledge. https://www.routledge.com/Digital-Disruption-in-Teaching-and-Testing-Assessments-Big-Data-and-the/Wyatt-Smith-Lingard-Heck/p/book/9780367493325.
Jarke, J., & Breiter, A. (2021). Die Schule als digitale Bewertungsfiguration?: Zur Soziomaterialität von Algorithmen und Daten. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 44, 140–159. https://doi.org/10.21240/mpaed/44/2021.11.01.X.
Jarke, J., & Macgilchrist, F. (2021). Dashboard stories: How narratives told by predictive analytics reconfigure roles, risk and sociality in education. Big Data & Society, 8(1), Advance online publication. https://doi.org/10.1177/20539517211025561.
Jarke, J., Zakharova, I., Breiter, A. (i.E.) Organisational data work and its horizons of sense: On the importance of considering the temporalities and topologies of data movement when researching digital transformation(s). Historical Social Research / Historische Sozialforschung (HSR), 47(3).
Mayer, B., & Jornitz, S. (2022). Das Schulische Üben mit digitalen Medien – und was das für den Unterricht bedeutet. Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung (ZISU), Jg. 11, S. 49-65, https://doi.org/10.3224/zisu.v10i1.02.
Jornitz, S., & Macgilchrist, F. (2021). Datafizierte Sichtbarkeiten: Vom Panopticon zum Panspectron in der schulischen Praxis. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 45, 98–122. https://doi.org/10.21240/mpaed/45/2021.12.21.X.
Macgilchrist, F. (2021). Theories of Postdigital Heterogeneity: Implications for Research on Education and Datafication. Postdigital Science and Education, 3, 660–667. https://doi.org/10.1007/s42438-021-00232-w.
Macgilchrist, F., Hartong, S., & Jornitz, S. (2022). Algorithmische Datafizierung und Schule: Kritische Ansätze in einem wachsenden Forschungsfeld. In K. Scheiter & I. Gogolin (Hrsg.), Edition ZfE (Zeitschrift für Erziehungswissenschaft). Springer VS.
Troeger, J., Lüpkes, J., & Bock, A. (2022). In Software We (Do Not) Trust. In: Fuchs, E., & Otto, M. (Hrsg.). IN EDUCATION WE TRUST?: Vertrauen in bildung und bildungsmedien. VANDENHOECK & RUPRECHT GM.
Troeger, J., & Bock, A. (2022). The sociotechnical walkthrough – a methodological approach for platform studies. Studies in Communication Sciences, 22(1), 43–52. https://doi.org/10.24434/j.scoms.2022.01.3064.
Zakharova, I., & Jarke, J. (2022). Educational technologies as matters of care. Learning, Media and Technology, 47(1), 95–108. https://doi.org/10.1080/17439884.2021.2018605.
Zakharova, I., Jarke, J., & Breiter, A. (2022). Affinity Spaces as an Analytical Lens for Attending to Temporality in Critical Data Studies: The Case of COVID-19-Related, Educational Twitter Communication. In A. Hepp, J. Jarke, & L. Kramp (Hrsg.), New Perspectives in Critical Data Studies: The Ambivalences of Data Power (S. 345–369). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-96180-0_15.
In Planung/in Arbeit:
Zakharova, I., Jarke, J., Hartong, S. & Breiter, A. (o.J.). When, how and for whom do data count? Locating imaginaries of datafied schooling.
Jarke, J. & Zakharova, I. (o.J.). Educational Data Journeys: Unpacking the work behind data flows and data friction.
Blog „code acts in education“ von Ben Williamson
Strategie der Kultusministerkonferenz „Bildung in der digitalen Welt“.
BmBF Wissenswertes zum DigitalPakt Schule
Informationen zu Medienentwicklungsplänen des Instituts für Informationsmanagement Bremen